Sunday, November 20, 2011

Symmetrical kah Aku?

Assalammulaikum...^_^

Pagi Ahad. Entry hari ini ada lah mengenai symmetrical. Tahu x symmetrical tu ape? Cik Tim bagi definition yang korang senang paham je lah ek. Symmetrical 2 maksudnya macam sama rata. Kalau tak symmetrical 2 senget sebelah lah. (Lebih kurang lah tapi maksud yang cik Tim bagi ni xde kat mana2 kamus okay). 

Symmetrical ini selalunya kita dengar dekat bangunan je kan. Haaa, la ni cik Tim nak bagitau lah yang symmetrical ini juga sebenarnya ada pada badan manusia, haiwan blablabla, yela kalo xsymmetrical "patah kaki" xbergerak lah kan. 

Apa yang cik Tim nak tekan kan sekarang ini, memang badan kita symmetrical tapi tahu x, dimuka juga ada yang tak symmetrical. Haa, tahu ke xtahu ni? 

Ni contoh orang yang muka x symmetrical;

sebelum pembedahan

selepas pembedahan

sumber gambar: En. Google 

Beliau ini adalah Yulia Volkova, penyanyi kumpulan t.a.t.u (All the things she said..), beliau laa ni bermuka tidak symmetry setelah pembedahan. Sayang kan, muka dah comey2 cantik, tapi buat pembedhan terus tak symmetry.

Tapi kan, tak symmetry ni bukan sahaja disebab kan oleh pembedahan tetapi juga sejak lahir, orang kata sejak azali kan. Buktinya;


Kanan | Kiri
(sila jangan keliru kiri kanan dia yea sebab ini gambar)

Pipi disebelah kanan lebih berisi berbanding sebelah kiri. Dagu kiri juga lebih runcing berbanding dagu kanan. See, that's my face isn't symmetrical also. Sob2. Patutlah bila pakai tudung rasa macam tak balance. Puaslah dok kelepet, tiup2, tepok2 nak bagi sama rata especially bila pakai tudung bawal.  

Pape pun bersyukur dengan kurniaan Allah sebab walau dengan muka macam ni still mampu makan, ketawa, senyum, bercakap kan....bersyukur (Mode: bertafakkur). 

Sebab ada oraang yang lagi kesian tau, muka tak symmetry sebab penyakit. Contohnya strok dan Bell's Palsy. Adoi, Bell's Palsy tu ape pulak cik Tim oiii?

‎"BELL'S PALSY" - satu jangkitan virus yang menyerang saraf di muka yang menyebabkan pesakit mengalami kekenduran pada otot muka. Antara akibatnya kelopak mata tidak boleh dibuka atau tutup, mulut senget dan deria rasa berkurangan.

So dah faham dah? Kalo xfaham lagi, korang boleh surf ddekat En. Google okai.

Orang putih cakap, "Symmetrical face are more attractive than non-symmetrical face". Hahaha..memang lah orang putih kan cakap dalam BI. Tapi bagi cik Tim kita kena bersyukur dengan kejadian yang Allah dah kurniaa dekat kita. Sebab masih ada lagi orang yang lebih daripada kita. Bersyukur, bersyukur, bersyukur. =D

Itu je lah santapan mata korang untuk entry kali ini.


"Sesungguhnya Allah tidak melihat pada rupa dan postur tubuh kalian. Akan tetapi, Allah melihat pada hati kalian." (HR. Muslim).


p/s: "Tiada yang lebih indah pada ibu bapa selain anak2 yang soleh/solehah, tiada yang lebih bahagia pada seorang suami selain isteri yang solehah & tiada yang lebih bernilai pada Allah selain hambaNya yang soleh/solehah."

the end. kbai. =)

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...