Sunday, November 27, 2011

Salam Maal Hijrah 1433H

Assalammualaikum...^_^

Salam Maal Hijrah 1433H (1 Muharram 1433H). Bermulalah 1 lagi tahun baru dalam islam. Dan bermulalah 1 anjakan yang baru dalam hidup makhluk ciptaan Allah dimuka bumi ini. (Wah, ayat macam karangan SPM kan). 



Korang tahu x ape itu Hijrah? Cik Tim tahu mesti korang akan cakap yang Nabi Muhammad berhijrah dari Mekah ke Madinah kan. Betul, itu yang selalu kita baca dan diajar sejak sekolah rendah lagi kan. Tapi baru2 ini cik Tim terbaca 1 belog ini mengenai "Hijrah".

Cik Tim terbaca dekat belog Prof. Madya Dr. Mohd Asri Zainul Abidin. Korang kenal ke x? Ini belog/website beliau. Ce tekan drmaza.com.

Sini antara apa yang beliau ada tulis di belog/website beliau & cik Tim sendiri pun baru tahu. 

Bulan Muharram adalah bulan pertama yang dipilih oleh Saidina ‘Umar bin al-Khattab untuk kiraan bulan bagi tahun hijrah. Maksudnya, dua belas bulan dalam satu tahun, Saidina ‘Umar al-Khattab r.a. membuat keputusan untuk memilih Muharram sebagai bulan pertama bagi tahun Hijrah. Ini seperti bulan Januari bagi tahun masihi. Maka, telah berlaku salahfaham sesetengah pihak lalu menganggap Nabi s.a.w berhijrah dalam bulan Muharram. Itu andaian yang tidak tepat.

Menarik kan. Dah nak masuk umur 21tahun, still cik Tim rasa banyak yang cik Tim xtahu mengenai islam. Bukan cik Tim ni jahil ke ape tapi kita manusia yang beragama islam jangan sekadar islam di IC, mesti tahu dan ambil tahu mengenai ilmu agama islam terutamanya. (Mode: ustazah)

Well jangan terasa @ tersinggung cuma sebagai peringatan sesama islam. Cik Tim ni pun bukan bagus sangat. Masih memperbaiki diri, kalo salah tolong tunjukkan. Amin insyaAllah boleh membantu memperbaiki diri cik Tim ini.

Well kepada semua pelajar UNITEN kampus Muadzam Shah am nya (baca & tengok ni):

(sumber: iklan kat papan kenyataan)

Program: 
Leluhur Maal Hijrah

Panel:
Syam Kamikaze
 Wardina Syaffiyah

Moderator:
Imam Muda Nuri

Tempat:
Auditorium Perdana, Uniten kampus Muadzam Shah, Pahang

Tarikh:
30 November 2011
4 Muharram 1433H

Masa: 
8.00-11.00 malam

Jumpa Anda Disana!!!

=D

"Hijrah itu perjuangan, Hijrah itu pergorbanan"

p/s: Mari kita sama2 menganjak kan diri kearah 1 paradigma yang baru. 

the end. kbai.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...